Pages

Sunday, February 15, 2015

Memilih kereta pertama

Banyak juga blogger tulis mengenai kereta petama. Anyway banyak mana sekalipun aku nak tulis juga apakah benda yang aku consider untuk beli kereta. I believe the choice of car should be individualized.  There are no wrong or right into which car you choose.

What’s is your priority

Get your priority right. Ini adalah soalan paling penting atau fundamental. Kita semua mesti jawab soalan ni. Apa yang sebenarnya korang mahu dengan kereta korang. Get your objective very clear atau specific seboleh mungkin.

Contoh priority yang mungkin korang atau orang lain punya:
  1.  Mau kereta baru paling jimat. (harga murah, maintenance murah, insuran murah bla…bla..)
  2. Mau Kereta sesuai dengan tempat korang (e.g korang tinggal di Gunung Kinabalu, kereta apa yang sesuai??)
  3.  Mau second hand cheapest possible
  4. Mau second hand best quality possible
  5. Mau kereta baru high spec, yolah baru sesuai dengan kerjaya/kawan-kawan (beware jangan terlebih berbelanja)
 Bagi aku, aku mahu kereta baru value for money. Objective yang ada sekarang sudah quite specific tapi aku kena pecahkan lagi supaya senang aku nak buat pilihan nanti. Jadi objektif yang dipecahkan ialah:
  1.  Aku kena identify banyak mana duit yang aku sanggup bayar untuk kereta dan pada masa yang sama
  2.  Apakah minimum kualiti/features yang aku expected/mahu dari kereta.

Banyak mana duit yang aku sanggup bayar

Jadi apakah jumlah duit yang korang sanggup bayar?? Jangan hanya lihat kos pada harga kereta OTR sahaja. Aku lebih suka tengok kos kereta pada keseluruhan iaitu:
  1.  Harga kereta (OTR)
  2. Jumlah deposit
  3. Jumlah interest sepanjang durasi loan korang (e.g kalau 9 tahun berapa yang korang bayar extra)
  4.  Interest rate yang bank offer
  5.  Monthly instalment
  6. Maintenance (so agak-agak mahal tak kereta yang aku pilih)
So let say aku nak beli kereta dengan harga RM40000 untuk 5 tahun dengan interest ialah 2.9
Klik untuk zoom in. Aku kira gunakan interest rete 2.9 dan 10% downpayment. Ehem korang tahu tak macam mana nak calculate flat rate interest ni. Ish..ish.. kalau  tak tahu pegi tanya pok cik google 

So jom kita buat satu scenario umum:
  1. Aku beli kereta dengan harga OTR RM 40,000  (downpayment RM4000). Aku buat pinjaman 5 tahun so harga untuk memiliki kereta adalah RM 45, 220. Pada masa yang sama aku kena bayar bulanan RM687/month. (Interest rate aku guna 2.9)
  2. So macam mana kalau korang sanggup tak ??? Kalau gaji aku sebulan RM2500. Selepas tolak instalment bulan2  (RM2500-687) baki ada RM1813. Cukup makan tak RM 1813 sebulan?? (Jangan lupa kira bil internet, sewa rumah, bil elektrik, bil air, duit minyak kereta, duit makan/dapur tiap-tiap bulan, duit anak pegi sekolah 5 hari seminggu , rokok kalau korang perokok tegar)
  3. So kalau ak tak sanggup dengan poket kering setiap bulan ???? Ada 3 option untuk aku dapatkan cashflow bulanan yang slightly tinggi iaitu:
    1.  Extend durasi loan aku kepada 9 tahun supaya instalment setiap bulan jadi RM420 dan aku ada baki RM2080 untuk aktiviti lain (tapi in long term aku bayar extra 23.49% aka RM 9, 356 dalam masa 9 tahun )
    2. Atau pilih kereta yang lebih murah/kereta second hand
    3. Atau bayar deposit tinggi supaya instalment lebih rendah
    4. Depend pada korang personally kalau gaji aku RM2500 aku pilih kereta second hand atau kereta baru yang lebih murah. Blend the choice with your preferances. Tak semestinya korang kena beli kereta low end spec atau second hand.
But It’s always your choice.
Draw the line where your income limit your consumption/expenditure

No comments:

Post a Comment