Pages

Saturday, July 11, 2015

Elak menunggu lama di Farmasi Hospital kerajaan

Antara sebab ubat anda lambat disediakan di farmasi ialah:
1. Pesakit terlalu ramai
2. Ubat perlu disediakan dari bahan lain atau bahan mentah
3. Preskripsi tidak lengkap
4. Ubat atau dose yang ditulis (dipreskrib) doktor tidak lengkap atau salah.
5. Preskripsi hilang dalam proses penyediaan ubat (worst case ever)
6. Sebab anda tak gunakan servis lain

1. Pesakit terlalu ramai.
Bagi sesetengah hospital terdapat hari yang mana jumlah pesakit terlalu ramai. Contohnya di hospital saya bekerja jumlah pesakit paling ramai hari Isnin dan Khamis. So untuk mengelakkan masa menunggu yang terlalu lama maka datang lah pada hari lain (i.e Selasa, Rabu, Jumaat).

Selain hari yang sesuai, waktu yang sesuai juga boleh membantu mengurangkan kesesakkan di hospital. Sebagai contoh di hospital saya bekerja, waktu bilangan pesakit tidak ramai ialah sekitar jam 7.30-8.30 am, 1.30pm-2.00pm dan 4.00pm-5.00pm. Waktu ini amat sesuai untuk mengambil ubat sebab anda tak perlu tunggu terlalu lama.

2. Ubat Perlu Disediakan dari Bahan Mentah
Kalau ada ubat perlu dibuat dari bahan mentah atau bahan lain memang lambat la. Nak prepare saja pun ambil dalam 10 minit paling cepat. Itu pun kalau kalau kau sorang saja ada dekat farmasi time tu. bayangkan kalau beratus orang dalam satu-satu masa. So macam mana??
Gambar di atas adalah preparation cream. Lazimnya kat tempat aku bekerja ubat yang kena prepare dari bahan lain/bahan mentah adalah ubat minum (syrup) untuk kanak-kanak dan cream untuk pesakit psoriasis

Caranya kau tanyalah dulu berapa lama boleh siap, kalau dalam 30 minit boleh siap kau tunggu la, itu pun kalau kau mau tunggu. Kalau tidak, pergi la buat aktiviti lain then lepas tu baru datang farmasi ambil ubat.

3. Preskripsi Tidak Lengkap.
Inilah masalah yang paling aku tak suka di farmasi. Disebabkan hal remeh-temeh ni korang kena tunggu lama ataupun korang kena balik jumpa doktor korang balik.

Apa yang dimaksudkan dengan preskripsi yang lengkap?? Preskripsi yang lengkap mesti mempunyai perkara seperti dibawah


  1. Nama pesakit
  2. ID (samaada IC atau ID hospital korang) dan umur
  3. Diagnosis (tak penting sangat so kadang2 farmasi tak kesah pun)
  4. Senarai ubat yang betul
  5. dose yang betul 
  6. frekuensi yang betul (1 kali sehari, 2 kali sehari atau 3 kalau dsb)
  7. Durasi yang betul (1 minggu, 2 minggu, 1 bulan atau 3 bulan)
Sebab korang takda information ni la yang korang kena tunggu lama kat farmasi, at least kalau korang tak pasti ubat, dose,  frekuensi dan durasi make sure benda tu sekurang-kurangnya wujud dalam preskripsi korang dan pastikan nama pesakit dan umur betul (untuk kanak2 kena la tahu berat badan diorang). 

Bersambung...











No comments:

Post a Comment