Pages

Tuesday, April 2, 2013

Sengaja mengemis

Semenjak akhir-akhir ini saya selalu pergi ke pasar malam untuk beli makanan. Di penang saya lihat banyak peminta sedekah di pasar-pasar malam. Suasana ini agak berlainan berbanding pasar malam di tempat asal saya.


Gambar hiasan

Mereka ini seolah dikenali oleh orang sekitar kawasan tersebut dan mempunyai keluarga. Sebabnya, saya pernah lihat mereka bertanya kabar seolah orang tersebut adalah bersaudara mereka sendiri. Saya juga berfikiran mereka juga mempunyai ahli keluarga yang mampu menangung makanan dan minum mereka.

Sebahagian daripada mereka seolah sengaja mengemis. Sebabnya, dari segi fizikal mereka berkemampuan berkerja dan saya berpendapat mereka mempunyai keluarga berhampiran tempat mereka tinggal.

Sekiranya mereka yang uzur ini memang tidak diendahkan oleh ahli keluarga saya berasa amat sedih dan kecewa dengan saudara mara yang bersikap demikian.


Gambar hiasan

Raut wajah mereka mengingatkan saya pada orang-orang yang saya kenal. Kebanyakan sudah kembali kepada Maha Pencipta. 


No comments:

Post a Comment